Cookie beleid Best Vooruit

De website van Best Vooruit is in technisch beheer van VoetbalAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Jean's blog: Aan de zijkant van het veld zit een bedroefde jeugdspeler…

12 oktober 2022 15:00


Waarom kinderen sporten en ook, en dat is nog belangrijker, waarom kiezen ze ervoor om te stoppen. We weten allemaal dat deelname aan sport en beweging een groot aantal zowel fysieke als mentale voordelen heeft. Kinderen gaan sporten omdat ze plezier willen hebben, willen spelen en nieuwe vriendschappen opbouwen. Waarom kinderen willen stoppen met voetbal en hoe wij als ouders/verzorgers, coaches of supporters kunnen helpen om hun liefde voor het spelletje levend te houden.

Aan de zijkant van het veld zit een bedroefde jeugdspeler…


Bedroefd_jongetje.png

Kinderen die uit het voetbal stappen en een negatieve relatie met de sport ontwikkelen, kunnen daar later in hun leven een nadelig effect van ondervinden. Daarom is het belangrijk om te kijken wat we nu kunnen doen om ervoor te zorgen dat kinderen de sport niet om de verkeerde redenen verlaten en in sommige gevallen nooit meer terugkeren. Ook niet op latere leeftijd.

Waarom doen kinderen aan sport?

Door aan een sport deel te nemen, kunnen jonge kinderen belangrijke vaardigheden ontwikkelen, zoals coördinatie, positieve concurrentie en samenwerking. Deze vaardigheden helpen hen bij hun persoonlijke ontwikkeling en ondersteunen hen zowel op sociaal, academisch en professioneel vlak wanneer zij opgroeien.

Voetbal biedt kinderen de kans om in teamverband de vaardigheden te ontwikkelen die zij nodig hebben. Niet alleen leren kinderen hoe ze in een groep moeten functioneren, waardoor ze beter begrijpen hoe ze moeten samenwerken door hun teamleden te steunen en met hen te communiceren, ze leren ook de voordelen van samen aan naar een doel toe te werken en vastberadenheid. Wedstrijden verliezen en een nederlaag gebruiken om hier constructief mee om te leren gaan is ook een belangrijke skill voor het leven.

Rolmodellen kunnen jonge kinderen echt inspireren. Nu deze zo toegankelijk zijn via verschillende digitale kanalen, kunnen kinderen een “band” opbouwen met hun idolen. Een rolmodel kan van cruciaal belang zijn voor kinderen om een levenslange relatie met hun sport op te bouwen, omdat veel kinderen het succes van degenen die zij op het scherm of in het stadion zien, willen kopiëren. Wel moeten we daar bij aantekenen dat hier om positieve beeldvorming gaat, niet het gedrag dat we helaas ook waarnemen zoals het agressief benaderen van een scheidsrechter.

Voetbal kan spelers helpen een gevoel van identiteit en verbondenheid binnen een team op te bouwen. Clubkleding kan een sterk gevoel van eenheid geven en versterkt het positieve gevoel dat we krijgen als we deel uitmaken van een groter collectief met een gemeenschappelijk doel. Hopelijk een gevoel waarvan we willen dat kinderen het later in hun leven proberen na te bootsen om isolement en eenzaamheid te voorkomen.

Waarom stoppen kinderen met sporten?

Dus met dit alles in gedachten, waarom stoppen kinderen met sport? Dit zijn enkele van de belangrijkste redenen waarom kinderen stoppen met sporten:

  • Geen plezier meer in het spelletje/sport
  • Vermeend gebrek aan talent
  • Te veel druk om te presteren
  • Niet genoeg speeltijd krijgen
  • Te veel nadruk op winnen
  • Bang om fouten te maken
  • Omstandigheden thuis
  • Niet meer geïnteresseerd in sport (afgeleid door iets anders)
  •  

Of je nu hebt gespeeld of gecoacht, ik weet zeker dat de meesten van ons zich kunnen vinden in bovenstaande redenen waarom kinderen de sport verlaten. Veel van deze redenen kunnen wij als coaches en deels ook als ouders/verzorgers beïnvloeden.

 

Hoe kan uitval in het jeugdvoetbal worden voorkomen?

Als coaches moeten we kijken naar een aantal van de hierboven genoemde redenen waarom kinderen stoppen en nagaan hoe we die kunnen beïnvloeden. Of het nu gaat om kinderen die de sport verlaten vanwege een gebrek aan plezier of omdat er te veel nadruk ligt op winnen - coaches kunnen een cruciale rol spelen bij het creëren van een omgeving waarin de liefde voor het voetbal blijft bestaan.

Onderstaand een paar voorbeelden die mogelijk kunnen helpen:

Ken je spelers!!

Misschien wel het belangrijkste onderdeel de relatie die een coach met zijn spelers opbouwt. De absolute sleutel om een team te creëren en vooruitgang te boeken. Hierbij moeten men denken aan: Wat zijn de sterke en zwakke punten van elke speler? Wat is zijn/haar motivatie? Wat speelt er mogelijk buiten het voetbal? Op welke manier leren ze het beste een nieuwe vaardigheid or nemen ze nieuwe informatie tot zichzelf? Hoe reageren ze op mij, moet ik het op een andere manier zeggen? Wat voor rol spelen ouders in hun voetbalontwikkeling?

Geef je sessies een FUN element!

Naarmate spelers ouder worden en de nadruk meer op het winnen van wedstrijden komt te liggen, kan het plezier en de lol uit de omgeving verdwijnen. Coaches moeten manieren blijven vinden om hun sessies leuk en plezierig te houden, zodat ze met een glimlach op hun gezicht spelen. Coaches die zelf plezier hebben en nadenken over: hebben ze ervan genoten? Zijn ze vertrokken met een glimlach op hun gezicht? Zijn ze enthousiast om terug te komen voor de volgende sessie of wedstrijd? Vragen als deze kunnen coaches helpen bij hun reflectie en zullen er voor zorgen dat plezier en genot een hoeksteen van hun trainingen is.

Een positieve leeromgeving creëren.

Coaches moeten streven naar een positieve leeromgeving voor hun spelers. Het ontwikkelen van vaste waarden voor spelers, ouders en coaches kan helpen een omgeving te creëren waarin veiligheid, leren en respect voorop staan. Dit zal ertoe bijdragen dat kinderen zich veilig voelen binnen die omgeving, zich kunnen uiten en zichzelf kunnen zijn.

Gelijke kansen voor iedereen.

Zoals hierboven al is gezegd, is een van de redenen waarom kinderen stoppen met sporten dat zij zich geen deel meer voelen uitmaken van het team. Kinderen kunnen worden buitengesloten, krijgen geen kansen in wedstrijden, dit kan leiden tot ontkoppeling en verlies van binding met het team. Coaches moeten erop toezien dat iedereen kansen krijgt en zich ervan bewust zijn dat ze geen spelers buiten het team laten of steeds dezelfde spelers als invaller hebben.

Betrokkenheid van ouders.

Betrokkenheid bij de ouders helpt zeker om kinderen betrokken te houden bij het sporten. Druk vanaf de zijlijn en een te grote focus op winnen kunnen een omgeving creëren waarin kinderen risicomijdend en angstig zijn tijdens trainingen en/of wedstrijden. Coaches moeten duidelijke randvoorwaarden vaststellen en voortdurend met ouders overleggen hoe zij hun kinderen kunnen steunen. Een gedragscode waarmee ouders instemmen en die regelmatig wordt herzien, is een manier om de juiste omgeving voor jonge spelers te creëren.

Niveau van uitdaging

Ervoor zorgen dat kinderen een gevarieerd niveau van uitdaging krijgen, helpt kinderen ook om hun zelfvertrouwen op te bouwen en hun interesse in de sport te behouden. Als kinderen in een omgeving worden geplaatst die hen blijft uitdagen of te moeilijk is, kan dit ertoe leiden dat kinderen hun zelfvertrouwen verliezen en zich niet goed genoeg voelen. Kinderen moeten leren verliezen, maar we moeten ze ook de kans geven om te slagen en zich zelfverzekerd te voelen. Coaches moeten worden aangemoedigd om verschillende soorten spelletjes en oefeningen te vinden, zowel tijdens de training als op wedstrijddagen, die een evenwicht bieden tussen gemakkelijkere oefeningen en moeilijkere uitdagingen voor de kinderen.

Voor vragen, meer informatie of feedback stuur me een mail, of beter nog, spreek mij direct aan op de club.

 

Jean Relou

 

Technisch Manager Best Vooruit

[email protected]

Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!